Alla inlägg den 23 augusti 2008

Av Thobias - 23 augusti 2008 00:22

Man kan läsa på expressen att Värnpliktig sköts ihjäl pga av en "låtsasorder".

Jag blir så arg när plutonchef och andra ansvarig för övningen inte blir straffad för att utföra mord.
Detta var ingen olycka vad jag kan se det som, utan snarare en order och man följde order och då dör man.
Hade man inte följt order och det hade varit en "riktig" order så hade man troligen fått träda in i krigsrätt.

Jag kan inte förstå hur man kan ha ett försvar där befäl som ska vara utbildade för att ubilda andra inte kan följa dom regler som finns.

Man kan väll inte mitt i en övning bara tycka nä nu ska vi leka med värnpliktiga och se om dom följer order.
Klart som fan att man följer order det är ju det man har fått lära sig från dag 1 att det är befälens order som gäller inget annat.

Sedan att man får grarnska sig själv tycker jag är rent absurt. Tänk om en "normal" mördare skulle få granska sig själv vilken mördare skulle säga att ja jag gjorde fel jag ska så klart ha ett straff ?
- ingen mördare kan vara så dum att man erkänner att man vill ha ett straff. Precis samma sak är det med det svenska försvaret.
Dessa ska ställas in för både militär och Civil domstol. Det handlar inte bara om denna gång.

Dom senaste åren har vi läst flera personer som dött pga att säkerheten inte har fungerat i vårt svenska försvar. Detta kallar jag BRISTANDE SÄKERHETSKULTUR!!!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards